Thursday, August 25, 2011

Penggunaan MasyaAllah

Assalamualaikum uols. :D

Rasa macam dah lama tak update blog ni. padahal baru berapa hari tinggal. okay back to the main topic. penggunaan perkataan seharian kita selalunya mesti akan ada puji-pujian kepada Allah kan. okay, so macam mana dengan MasyaAllah? korang selalu gunakan MasyaAllah pada situasi yang macam mana?

a. bila korang tengok benda tak elok
b. bila korang tengok benda elok
c. bila korang tengok benda elok dan tak elok sekaligus

Mesti ada yang dah tau pasal penggunaan yang tepat untuk MasyaAllah ni kan. tak pun mungkin ada yang cakap "eleh, dah lama dah aku tau pasal ni". tapi korang sampaikan tak dekat orang yang berdekatan dengan korang? haaa ingat, sampaikan ilmu yang ada didada selagi mampu. sebab tu tugas pendidik sangat di pandang mulia.

Haaa okay back to the topic, MasyaAllah bermaksud apa yang Allah kehendaki (as Allah willing), so jawapan yang paling tepat ialah b. bila korang tengok benda elok. ada yang terkejut ke? ye memang betul SEPATUTNYA kita guna bila nampak sesuatu yang niceee macam tengok orang cantik ke cakap la "MasyaAllah, cantiknya kakak tu". tu baru betul betul yang dinamakan betul.

Memang selalu kita disogokkan dengan movie atau cerita-cerita melayu yang dah salah faham maksud MasyaAllah. nampak perempuan sexy lepastu boleh pulak tutup mata sambil cakap MasyaAllah. heee, itu yang dah tak kena konsep tu. tapi tak apa, now kita dah dapat la sikit info untuk dikongsi bersama kan. :)

p/s : tak percaya? pergi la tanya ustaz yang berhampiran.

1 debat-debat:

Atashi In Hiroshima said...

thanks...betul tu. :)