Friday, August 12, 2011

Dosa anak perempuan di tanggung bapa?

Assalamualaikum,

Wah macam tu. post berunsur keagamaan baru reti nak bagi salam ye. :D okay, entry kali ni sangatlah serius topiknya. pasal dosa pahala ni aku tahu aku bukanlah orang yang layak untuk membicarakannya. tapi tak salah untuk kita berkongsi apa yang kita tahu kan. tajuknya 'Betulkah dosa anak perempuan yang belum berkahwin ditanggung bapanya?'

Rasanya kebanyakan orang Melayu suka memegang kepercayaan sebegini. anak buat dosa, bapak dia yang tanggung. macam tak fair kan bunyinya tapi kan Allah maha adil. memang ada dosa yang di tanggung si bapa. itu hanya jika mereka tak menjalankan tanggungjawab sebagai ketua keluarga untuk menasihati anak dan isteri ke arah kebaikan. haa mesti ramai cakap tapi ada ustaz kata betul la bapak dia la yang tanggung dosa. okay kalau betul hukum tu, mana dalilnya?

Jadi agak merbahaya kalau cakap soal hukum tapi tak ada dalil dan sumber yang sahih. melalui baaaaaanyak sumber yang dijumpai masa tengah research pasal ni, terjumpalah pulak satu petikan ayat Al-Quran dalam surah Al-An'am ayat 164. (Dan tidaklah seorang membuat dosa melainkan kemudharatannya kembali kpd dirinya sendiri; dan orang yg berdosa TIDAK AKAN memikul dosa orang lain)

Maksudnya kat sini, si bapa memang akan berdosa kalau cuai dalam mendidik anak tapi bukan berdosa untuk setiap dosa yang anak perempuan tu buat. jangan salah faham kat sini. tak ada istilah tolong pikulkan dosa orang lain dalam Islam. kalau senang kena tanggung macam tu kira perempuan ni maksum la kan tak ada dosa la dah semua di tanggung orang lain. Setiap yang akil baligh dah ada sendiri buku catitan dosa pahala. jadi memang tak benarlah fahaman macam ni.

So harap entry ni dapat mengubah fahaman orang terdahulu berkenaan topik ni. ambillah masa bermuhasabah seketika. tak susah tak rumit. kalau ada yang salah dan silap, silalah tegur dengan baik ye. setiap orang ada kesilapan, kalau tak silap tu bukan manusia la tu. :)

2 debat-debat:

Badet Si Gembira said...

i salute u for this entry! very good! :)

aljuffreyans said...

thank you. untuk dikongsi bersama kan :)