Monday, February 18, 2013

Kenduri takdak pengantin

Macam tajuk kat atas ni. Pernah tak korang pergi kenduri kahwin tapi takdak pengantin pun? So far dalam hidup aku tak pernah lagi terjadi antara semua yang terdekat dan kenalan aku. Mintak di jauhkan. Apa yang jadi sebenarnya?





Dalam Metro hari ni, 18 Feb 2013. Front page dah terpampang berita hot ni. Pengantin perempuan lari sebelum majlis akad nikah dekat Nibong Tebal. Makpak dia cakap dia memang takdak masalah dengan tunang ataupun keluarga tunang. Depa cakap kemungkinan perempuan ni lari dengan jantan lain yang baru dia kenal. 

Kita tak boleh terus judge kanapa dia lari kan? Mungkin bukan sebab lari dengan lelaki lain. Mungkin ada sebab tersendiri. Tapi, aku tak sanggup tengok gambar pak dia menangis kenangkan anak dia yang menghilang tu. Malu satu hal, sedih pun ya. 


Makpak tu la satu-satunya yang bela kita. Tipu la makpak mana yang tak gembira kalau anak dia nak kahwin. Mesti depa yang macam lebih sudu daripada kuah. Sibuk sana sini order catering, pelamin, khemah, goodies. Apa lagi yang depa tak fikirkan untuk kita?

Bagi aku, benda macam ni ibarat satu tamparan kat makpak dia. Sungguh perempuan ni tak fikir panjang. Malunya makpak dia mesti Allah je yang tahu. Apa depa nak jawab masa tetamu datang? Anak aku dah lari dah. Nak buat macam mana. 

Nampak tak? Sungguh. Mana pergi perasaan kasih sayang? 


0 debat-debat: