Sunday, February 17, 2013

Belajar main gitar

Hye uols. Kabare? Haa tetiba keluar pulak Jawa. Entry kali ni just nak berkongsi pengalaman tentang cinta hati. Wahh konon fefeeling jiwang pulak. Sekarang aku dah ada cinta hati yang baru. Bukan cinta hati lagu baru Shila Amzah tu tau. hehe. Okay siapakah dia? Tadaaa!

Fefeelin Taylor Swift


Haa inilah dia cinta hati yang baru, gitar. Baik aku warning awal-awal, please jangan nak gedik cikadak request lagu la tujukan lagu la. Sebabnya aku tak reti main. Baru beginner. Takat 2, 3 chords boleh la. Lebih dari tu melayang-layang jari aku. Melayang terus melekat kat pipi depa yang mintak lagu kat aku. Hoho garang tak?

Btw, nak share sikit pengalaman blajaq gitaq ni. Hish kejap jawa kejap utara. Sat lagi thah apa keluar ni. Okay melalut lagi. Sambung cerita. Disebabkan aku ni kekurangan ka-ching $$$, so dengan konfidennya aku decide untuk belajar sendiri je. Confident is a must even if you are not. Lalala

Aku start la pencarian. Kat mana lagi kalau tak Lebai Google di ikuti dengan Cik YouTube. Setelah sekian lama mencari.... akhirnya ku temui juga. Err padahal cari tak sampai seminit pun. Haa terjumpalah channel Master The Guitar yang dalamnya ada video Learning Guitar For Dummies daripada part 1 sampailah part8.

Inilah dia 'Learning Guitar For Dummies'

Kenapa aku suka vid mat salleh ni sebabnya dia ajar satu persatu. Tapi boleh abaikan kot part 1 & part2 dia sebab mostly just about types of guitar, how to hold, tuning and music notes. Eceh, macam dah terer je kan nak skip lesson. Sokay, mesti dah tau cara nak hold gitar tu secara betul kan? Jadi tak ada masalah nak skip terus ke part 3.

Mula-mula dia ajar dulu basic chords macam E, D & A. Haa memang terkepak terkiok la jari aku masa tu. Sakit hujung jari tu tak payah cerita la memang berbekas-bekas macam kena rotan. Rotan di bahagian jari? Haha geli dengar. Sampai nak dekat seminggu, terus hujung jari tu jadi keras. Sadis sungguh. Time ni aku tertanya-tanya adakah jari Yuna, Shila Amzah, Taylor Swift semua tu keras? Hehe.

Jariku  terdera :'(

Rajin tak? siap dengan notes. hihi


Sumpah rasa susah gila macam nak give up blajaq gitar. Err macam dah lama blajaq je kan padahal masa tu baru sehari dua kot. Ye lah mana tak rasa nak give up bila jari tu keras semacam je. Kalau typing laju kemain plak jari kesana kemari. Racist betul la jari ni!

Sampai la aku dah terer sikit. Haha perasan gila terer jadahnya takat main 3 chords kan but Im proud of myself. Bukan senang nak belajar sendiri kan. Tapi sebenarnya seribu kali lebih baik kalau kita belajar daripada orang lain, i mean ada yg jadi guru pada kita. Lagi mudah, pantas dan efisyen. Huu macam iklan air Syabas pulak.

P/S: kakak aku sendiri request lagu. nasib baik dia request suruh blajaq lagu Lucky sampai pandai :)

0 debat-debat: