Monday, July 23, 2012

Roh Puasa



Assalamualaikum semua. macam mana hari kedua berpuasa? harap semuanya baik saja. hari ni nak kongsi satu ilmu yang baru je di peroleh tadi masa terawih. ilmu ni di sampaikan oleh pengetua SMA Al-Irshad, Kuantan. jadi rasanya tak baik pulak kalau tak sampaikan pada orang lain. ilmu yang ada perlu di kongsi. betul tak? :)

Seperti tajuk post kali ni, roh puasa. kita semua yang berpuasa ni mempunyai roh puasa yang mempunyai 4 kriteria yang mana kriteria ni memang wajib ada dalam setiap orang yang berpuasa. maknanya kalau tak rasa semua ni macam tak berpuasalah anda.

1. Lapar
Siapa yang cakap dia tak lapar masa puasa memang something goes wrong somewhere la tu. haa sebab itulah fitrahnya manusia kalau berpuasa mesti la lapar. contoh makan nasi empat pinggan masa sahur. konon nak mengelak lapar. konpem tak lapar seharian kononnya. tapi belum sampai tengahari, baru pukul 10pagi terus dah rasa lapar sikit. dah masuk tengahari lagi lah laparnya. ini memang normal. tak dapat lari.

2. Dahaga
Minumlah satu jug air masa sahur tu takkan dapat menampung dahaga seharian masa berpuasa. percayalah. sekejap je dah rasa dahaga semula. tak kisah la minum milo ke oren ke air masak ke apa ke memang tak dapat lari daripada rasa dahaga. peliklah kalau puasa tak rasa dahaga langsung kan. nampak air kat bazar semua nampak sedap je. habis semua nak beli.

3. Letih
Tak rasa letih? jangan nak tipu. mesti ada walaupun sikit. even if tak buat kerja apa-apa pun tetap akan rasa letih. apatah lagi kalau bekerja. lagilah letih kan. tapi itulah tanda orang berpuasa. akan ada letih. cakap lagi sekali yang kau sikit pun tak rasa letih, maknanya tak puasa la tu. :p

4. Mengantuk
Yang ini yang paling wajib punya untuk orang yang berpuasa. mesti rasa mengantuk. mana tak nya kan. tidur terpaksa di korbankan. malam berterawih, kalau terjaga boleh buat solat tahajud, pagi-pagi dah kena bangun sahur, lepastu yang kerja kena terus berkerja. mengantuk memang tak boleh di nafikan. bila dah lapar, dahaga dan letih, jadilah mengantuk. ye dok? :)

Jadi, inilah dugaan yang kita kena hadapi sepanjang bulan Ramadhan ni. sebab tu amalan untuk sepurnama ni berlipat kali ganda pahalanya kalau nak dibandingkan dengan bulan lain. itulah sebabnya dugaan dan ujiannya lebih besar. Moga kita berjaya menempuhinya sehingga ke akhir Ramadhan. Insyaallah :)

0 debat-debat: